رینگ اسپرت علاوه بر زیبایی ظاهری کارآیی مناسبی نیز برای خودرو دارد.
همه چیز درباره رینگ اسپرت
رینگ در خودرو:
رینگ یکی از قطعات مورد استفاده در تولید اتومبیل است که از دو جنبه ظاهری و کارایی مورد توجه کمپانی ها و عامه مردم قرار دارد.
عده ای از مردم وضعیت ظاهری خودرو برایشان حائز اهمیت است لذا تصمیم به تعویض یا نصب رینگ می گیرند. عده ای نیز به دلیل افزایش کارایی لاستیک و خودرو اقدام به نصب رینگ می کنند.
رینگ ها در دو دسته ی معمولی و اسپرت تولید می شوند.
رینگ اسپرت علاوه بر زیبایی که به ظاهر اتومبیل می دهد، میزان فرمان پذیری و کنترل خودرو را در هنگام شتاب خودرو افزایش می دهد. لذا در اکثر مسابقات خودرو ها به کار گرفته می شود.
انواع رینگ اتومبیل:
رینگ اسپرت اکثرا از جنس فلز آلومینیوم است.
در تولید رینگ ها از اشکال و ابعاد گوناگونی بهره گرفته می شود. رینگ ها به دو نوع فولادی و آلومینیومی تقسیم می شوند.
• رینگ آلومینیومی یا اسپرت
اکثر تولید کنندگان خودرو های سوپر اسپرت از رینگی با جنس آلیاژ آلومینیوم استفاده می کنند. درواقع فلز آلومینیوم به دلیل نمای زیبا، سبکی و انعطاف پذیری آسان جزو انتخاب های اول شرکت ها می باشد.
آلومینیوم غیر آلیاژ، به دلیل خطر آفرین بودن در سوانح مناسب خودرو ها نیستند. لذا توصیه می شود برای پیشگیری از خطر های احتمالی، از این قبیل رینگ اسپرت استفاده نکنید.
تولید فرم اولیه ی رینگ ها با فشار کمی ریخته گری می شود اما با گذر زمان به وسیله ی فشار و حرارت بالا شکل بیرونی رینگ تشکیل می شود.
قابلیت و جنس رینگ های آلومینیومی به مراتب بهتر از رینگ های فولادی است. زیرا رینگ های فولادی به شدت در معرض پوسیدگی و زنگ زدگی هستند.
در لایه های سطحی رینگ آلومینیومی لایه های اکسیدی قرار دارند. لایه های اکسیدی مانع پوسیدگی رینگ ها می شوند.
هم اکنون در تولید رینگ خودروهایی از قبیل سمند توربو، سمند سورن ELX، دنا معمولی، پژو 207، پژو پارس TU5 و اچ سی کراس از رینگ های فولادی استفاده می شود.
• رینگ فولادی یا معمولی
بعضی از کمپانی های سازنده ی خودرو نیز از رینگ فولادی بهره می گیرند.
در تولید ابرخودرو ها از رینگ هایی با جنس کربن و آلیاژ منیزیم بهره گرفته می شود. این قبیل رینگ ها با وجود سبک بودن، بسیار مقاوم است و نسبت به سایر رینگ ها کمی گران تر است.
تفاوت رینگ معمولی با رینگ اسپرت:
رینگ های فولادی و آلومینومی از نظر ظاهری کاملا با هم متفاوت هستند. در واقع قابلیت های متفاوت رینگ ها است که آن ها را از هم متمایز می سازد.
رینگ های آلومینیومی از لحاظ مقاومت، کارایی و بازدهی در مقابل رینگ های معمولی بسیار بهتر هستند. به عبارتی رینگ های آلومینیومی تا 23 تن در برابر فشار ها مقاوم هستند در حالی که رینگ معمولی با افزایش فشار به طور ناگهانی خرد می شود.
انواع مختلف رینگ اسپرت:
در تولید رینگ اسپرت ابرخودروها از آلیاژ منیزیم استفاده می شود.
• رینگ دو قطعه مدل «Forged»
تولید رینگ های دو قطعه ای Forged به دو طریق صورت می گیرد. در طریقه ی اول قطعه ی رینگ با یک ریخته گری در بخش هایی از لبه چرخانده می شود و در طریقه ی دوم نیز حلقه به وسیله ی جوش مرکزی در پشت رینگ قرار می گیرد.
این قبیل رینگ ها قیمت بسیار بالایی دارند و به ندرت در بازار اتومبیل ها یافت می شوند.
• رینگ یک قطعه آلومینیومی «Monoblock»
مرغوب ترین محصولی که شرکت های سازنده ی خودرو با آلیاژ آلومینیومی در صنایع فضا و هوا تولید می کنند، رینگ Monoblock می باشد.
تعمیر این قبیل رینگ ها به متخصصی کارآزموده نیاز دارد و بسیار دشوار است. همچنین ازقیمت بالایی برخوردار است.
• رینگ سه قطعه «Forged»
رینگ های سه قطعه به دلیل هزینه های هنگفت قالب و مشکلات فناوری CAD قیمت بیشتری نیز دارند.
ساختار رینگ forged متشکل از سه قطعه می باشد. درواقع اجزایی از قبیل حلقه داخلی، مرکز و لبه بیرونی ساختار رینگ را شکل می دهند.
گاهی در تولید رینگ های سه قطعه از آلیاژ آلومینیوم بهره گرفته می شود. لازم به ذکر است این نوع رینگ ارزان قیمت است و کیفیت بسیار پایینی دارد.
اندازه ی رینگ اسپرت:
انتخاب رینگ اسپورت مناسب اندازه ی لاستیک بسیار حائز اهمیت است. در صورتی که رینگی بزرگتر از سایز مناسب انتخاب گردد، رسما به همه ی اجزای خودرو به خصوص تایرها و سیستم تعلیق فشار وارد می کند.
• سایز استاندارد شرکت سازنده:
سایز استاندارد رینگ اتومبیل در دفترچه ی خودرو ثبت شده است. قبل از خرید رینگ اسپرت با مراجعه به دفترچه خودرو انتخابی مطمئن داشته باشید.
لازم به ذکر است در صورتی که به دفترچه ی خودرو دسترسی ندارید می توانید به فروشگاه های معتبر مراجعه کنید. دراین فروشگاه ها، مشاوره هایی توسط فروشنده در خصوص انتخاب رینگ لاستیک به خریدار داده می شود.
• انتخاب رینگ بر اساس ابعاد لاستیک:
کمپانی های تولید کننده ی خودرو بر روی تایر اندازه ی استاندارد رینگ را درج می کنند. به طور مثال نوشته ی « R1665-18» بر روی تایر بیانگر سایز رادیال با شماره ی 16 بر روی یک رینگ با قطر 65 اینچی نصب شده است و عدد 185 نیز حاکی از پهنا و عرض لاستیک دارد.
مزایای استفاده از رینگ اسپرت:
رینگ اسپرت سبک در کاهش فشار قطعات خارجی به بدنه می کاهند.
یکی از برجسته ترین مزایای بهره گیری از رینگ، کاهش خط ترمز است. رینگ اسپرت میزان تماس لاستیک با آسفالت را افزایش می دهد، بدین ترتیب خط قرمز خودرو کاهش می یابد.
البته عواملی از قبیل جنس و نوع آج لاستیک در کاهش خط قرمز تاثیر گذار هستند.
• بهبود نمای ظاهری اتومبیل
• افزایش قدرت مانور
• افزایش کنترل پذیری
• قدرت ترمز گیری بالا
• تأمین ایمنی خودرو
• مقاومت بالایی دارد
• تهویه مناسب میان لاستیک و سطح زمین
• کنترل پذیری خودرو
در اتومبیل ها سیستم تعلیق وزن قطعات داخلی و موتور را متحمل می شود. لاستیک و رینگ در قسمت خارجی خودرو قرار دارند لذا وزن آن ها توسط فنر ها ساپورت نمی گردد.
با بهره گیری از رینگ های سبک از فشار وزن قطعات خارجی به بدنه کاسته می شود. بدین ترتیب کنترل پذیری خودرو آسان تر می شود.
• افزایش بازدهی و طول عمر لاستیک
با افزایش سرعت اتومبیل، به دلیل برخورد تایر ها با سطح زمین لاستیک ها داغ می شوند. رینگ های آلومینیومی قابلیت انتقال و توزیع یکنواخت دما را دارند.
در صورتی که رینگ قادر به خنک سازی لاستیک ها نباشد، تایر فرسوده می شود و کارایی خود را از دست می دهد.
• شتاب خودرو
در تبدیل انرژی و شتاب خودرو قطعات مختلفی از قبیل رینگ، چرخ دنده، میل لنگ، لاستیک و محور ها نقش دارند. هرچقدر میزان وزن رینگ بیشتر باشد، چرخ های خودرو انرژی بیشتری را برای شتاب نیاز دارند. این انرژی از طریق سوخت تامین می شود. بدین ترتیب با انتخاب غیر اصولی رینگ، میزان مصرف سوخت بالا می رود.
• بالانس مناسب
رینگ های آلومینومی به دلیل پوشیده شدن توسط لایه های اکسیدی مقاومت بسیار بالایی دارند. در نتیجه موجب حفظ بالانس چرخ در مدت زمان طولانی می شوند.
درواقع رینگ های اسپرت در برابر ضربه ها مقاوم هستند و قابلیت جذب ارتعاش مناسب دارند.
معایب استفاده از رینگ اسپرت:
برای تعویض رینگ اسپرت مراجعه به یک فرد متخصص امری ضروری است. انتخاب نامناسب رینگ بر اساس نوع لاستیک خسارت های غیرقابل جبرانی را برای راننده به وجود می آورد.
زمانی که خودرو از رینگ اسپرت مناسبی برخودار باشد، تمامی ضربه های ناشی از دست انداز ها و تکانه های ناگهانی توسط فنربندی، لاستیک و سیستم تعلیق جذب می شود. اما با انتخاب نابجای رینگ و لاستیک ضربات احتمالی مستقیما به قسمت جلوبندی خودرو منتقل می گردد و صدای نامناسبی در فضای اتاقک مرتعش می شود.
علاوه براین، بهره گیری از لاستیک های پهن و ارتفاع کم موجب کاهش نرمی خودرو می شود. این امر عمر کمک فنر ها را بسیار کاهش می دهد.
یکی دیگر از معایب حائز اهمیت رینگ اسپرت که ناشی از بهره گیری رینگ و لاستیک بزرگ تر از ارتفاع خودرو است، گیر کردن لاستیک به لبه های گلگیر در هنگام عبور از سرعت گیر و پیچیدن می باشد.
همان طور که بیان کردیم، رینگ اسپرت میزان برخورد لاستیک با آسفالت را افزایش می دهد لذا چرخش فرمان به نیروی محرک قوی تری نیاز پیدا می کند. این امر عاملی برای مصرف سوخت بیشتر خودرو تلقی می گردد.
لاستیک های پهن به دلیل میزان اتکای بیشتر بر روی سطوح یخی و برفی مانند چوب اسکی عمل می کنند.
از دیگر معایب رینگ ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• گران قیمت
• اصطکاک لاستیک
• کاهش نرمی خودرو
• کاهش عمر مفید کمک فنر ها
صدمات استفاده از رینگ اسپرت نامناسب.
صدمات وارده بر اتومبیل در اثر انتخاب نامناسب رینگ:
• اختلال در نمایش سرعت سنج و کیلومتر شمار
• کاهش ارتفاع اتومبیل از سطح زمین
• محتمل شدن فشار بر سیستم تعلیق خودرو
• سفت شدن فرمان
• بالا رفتن میزان مصرف سوخت و آلایندگی
• اختلال در تنظیم و بالانس اتومبیل
• لرزش در هنگام حرکت