بنلی (انگلیسی: Benelli)یکی از قدیمیترین و برترین تولیدکنندگان موتورسیکلت ایتالیایی است (شرکت اسلحه سازی بنلی در سال ۱۹۶۷ توسط جیووانی بنلی ایجاد و بهطور مستقل فعالیت مینماید)
این شرکت در سال ۱۹۱۱ در شهر پزارو در ناحیه مارکه ایتالیا تأسیس گردید که احتمالاً آن را به قدیمیترین کارخانه موتورسیکلت ایتالیا تبدیل میکند. (موتو گوتزی - قدیمیترین کارخانه موتور سیکلت بدون توقف - در سال ۱۹۲۱ تأسیس شد و پژو به دلیل تأسیس در سال ۱۸۹۸ قدیمیترین کارخانه تولید موتور سیکلت در جهان است و همچنان تولید میکند) بیوه ترزا بونی بنلی با از دست دادن همسرش، تمام سرمایهگذاریهای خود را انجام داد تا بتواند کار پایداری برای شش پسرش فراهم کند: جوزپه، جیووانی، فرانچسکو، فیلیپو، دومنیکو و آنتونیو (تونینو). وی همچنین جوزپه و جیووانی را برای تحصیل در رشته مهندسی به سوئیس فرستاد. در ابتدا این تجارت علاوه بر ۵ برادر شاغل، ۶ کارمند داشت (با توجه سن کم تونینو فعالیت نمینمود). در آغاز گاراژ بنلی فقط تعمیر دوچرخه و موتور سیکلت را انجام میداد، اما قادر به تولید تمام قطعات یدکی مورد نیاز برای تعمیرات بود[۱] در طول جنگ جهانی اول نیز، بنلی سخت کار میکرد که قطعات ماشینهای ایتالیایی را در جنگ تعمیر کند و در سال ۱۹۱۹ اولین موتورسیکلت ساخته شد. در سال ۱۹۲۰ این شرکت اولین موتور کامل داخلی خود را ساخت، یک مدل تک سیلندر دو زمانه ۷۵ سی سی. یک سال بعد، در سال ۱۹۲۱، بنلی با استفاده از موتور ساخته خود که تا آن زمان به یک مدل ۹۸ سی سی تبدیل شده بود، اولین موتورسیکلت کاملاً داخلی خود را ساخت.
تنوع وسایل نقلیه دوچرخ به ویژه موتورسیکلتهای شهری در بازار کشورمان طی چند سال اخیر به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. برندهای مختلف که عمدتا هندی و چینیتبار هستند، محصولاتشان را به واسطه برخی شرکتهای داخلی به مشتریان ایرانی عرضه نمودند و بازار تشنه کشور نیز که در بحث موتورسیکلتهای شهری ارزان و میانقیمت از بحران عدم تنوع کافی رنج میبرد، نسبت به این قضیه روی خوش نشان داد؛ به نحوی که در حال حاضر در هر کوی و برزن میتوان رد و نشان موتورسیکلتهای شهری با ظاهر جدید و نسبتا اسپرت را مشاهده کرد.
از جمله برندهای جدیدی که چند نمونه از موتورسیکلتهای شهری آن در بازار ایران حضور نسبتا پررنگی دارند، برند ایتالیایی بنلی است که محصولات آن در کشور چین ساخته میشود. دو مدل بنلی ۲۵۰ و بنلی ۳۰۰ این شرکت از همان ابتدا مورد توجه طرفداران موتورهای شهری نسبتا سنگین قرار گرفتند.
اما یکی دیگر از محصولات این شرکت که حضورش با حاشیه کمتری همراه بوده، مدل بنلی TNT 150 است که علیرغم برخورداری از ظاهر مناسب و سطح کیفی متقاعدکننده نتوانسته به نحوی شایسته با سایر رقبای کلاس ۱۵۰ و ۱۸۰ سی سی موجود در بازار ایران رقابتی تنگاتنگ ایجاد کند. در ادامه با دیجیاتو همراه شوید تا موتور سیکلت بنلی ۱۵ TNT را مورد بررسی قرار دهیم.
ظاهری آشنا و شاید تکراری بنلی TNT 15
بعید است کسی را بیابید که نسبت به طراحی ظاهری موتورسیکلت شهری بنلی تی ان تی ۱۵۰ عیبجویی کند اما تنها موردی که شاید مورد انتقاد برخی از افراد قرار گیرد، شباهت ظاهری این موتورسیکلت با برادران بزرگتر خود یعنی بنلی ۲۵۰ و بنلی ۳۰۰ است که احتمالا موجب تکراری به نظر رسیدن شکل و شمایل بدنه این محصول را در ذهن برخی افراد خواهد شد؛ به ویژه نواحی همچون: کاسه چراغ، طراحی باک، زین و برخی فلاپهای اطراف بدنه و... در پدید آمدن این حالت آشنا و شاید تکراری موثر بودهاند.
به جز این مسئله، ایراد خاصی نمیتوان بر ظاهری موتور سیکلت بنلی ۱۵۰ وارد دانست. طرحهای هجومی فلاپهای بدنه به همراه فرم زیبا و عضلانی باک، طراحی متناسب زین و دستگیرههای عقب آن، همگی از زیبایی قابل قبول و جوانپسند سود میبرند. رینگهای ششپر، منبع اگزوز سیاهرنگ و سایر بخشهای بدنه نیز موجب تکمیل زیبایی ظاهری این محصول شدهاند.
در قسمت صفحه کیلومترشمار از طراحی ترکیبی آنالوگ - دیجیتال بهره برده شده که این روزها در بسیاری از موتورسیکلتها دیده میشود؛ چرا که هم حس نوستالژیک برای موتورسوار دارد هم این که اطلاعات مورد نیاز را به صورت دقیق و دیجیتال در اختیار وی قرار میدهد. طراحی مناسب فرمان و نشیمنگاه هم سبب کاهش بروز خستگی در راننده حین سواری گرفتن از این موتور سیکلت چینی ایتالیایی خواهد شد. در مجموع باید گفت که بنلی TNT 15 ظاهری نسبتا متین و البته جوان پسند و اسپرت را به نمایش میگذارد اما به اندازه مدل گرانتر TNT 150 اسپرت و مدرن جلوه نمیکند.
مشخصات فنی بنلی TNT 15
بنلی ۱۵۰جهت تامین قوای محرکه خود به یک انجین ۱۴۸ سی سی چهار زمانه دو سوپاپ /تک سیلندر مجهز شده است. گفته میشود این انجین در اصل متعلق به شرکت سوزوکی بوده که به عنوان یک پیشرانه رایج در بسیاری از موتورسیکلتهای ساخت چین مورد استفاده قرار میگیرد. حداکثر قدرت این موتور برابر با ۱۲ اسب بخار در ۸۰۰۰ دور در دقیقه بوده و نهایت گشتاور آن به ۱۱ نیوتن متر در ۶۰۰۰ دور در دقیقه میرسد. سیستم سوخترسانی بنلی ۱۵۰ از نوع انژکتور برقی بوده و استارت برقی برای آن در نظر گرفته شده است.
نیروی حاصل از این انجین هواخنک توسط جعبه دنده پنج سرعته و کلاچ خیس صفحه روغنی به چرخ عقب منتقل میشود. سیستم تعلیق جلو از نوع تلسکوپی بوده و در عقب از تک کمک مونوشاک تشکیل شده است. مخزن سوخت بنلی ۱۵۰ برابر با ۱۶ لیتر گنجایش داشته و میانگین مصرف سوخت آن برابر با ۲.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد میشود. حداکثر سرعت این موتور سیکلت به صورت رسمی ۱۱۰ کیلومتر در ساعت عنوان شده است. همچنین یک ترمز دیسکی ۲۴۰ میلیمتری در جلو و ترمز کاسهای در عقب جهت متوقف ساختن این موتورسیکلت در نظر گرفته شدهاند.
مزایا و معایب
موتور سیکلت بنلی TNT 15 از نقاط قوتی همچون: کیفیت ساخت مناسب، سواری نسبتا راحت و نرم، هندلینگ قابل قبول، پایداری مناسب حین عبور از پیچها، زین راحت، طراحی ظاهری قابل قبول و مصرف سوخت مقرون به صرفه سود میبرد. از طرف دیگر قدرت ترمزهای آن چندان در حد انتظار ظاهر نشده و شاید دلیلش عدم وجود ترمز دیسکی در چرخ عقب باشد. همچنین فقدان گیربکس شش دنده و عدم حضور رادیاتور آبی نیز از دیگر انتقادات وارده بر بنلی تی ان تی ۱۵ به شمار میآیند.
قیمت و شرایط بازار موتور سیکلت بنلی ۱۵۰
موتور سیکلت بنلی ۱۵۰ یا TNT 15 از لحاظ کیفی و سطح عملکرد فنی با توجه به قیمت حدودا ۴۰ میلیون تومانی آن، در جایگاه مناسبی قرار داشته و نیازهای مشتریان جوان به ویژه افرادی که نیاز به یک موتور سیکلت ۱۵۰ سی سی با ظاهر مناسب دارند را به طرز نسبتا قابل قبول برآورده خواهد ساخت. با این حال وجود رقبایی قدر از شرکتهای نظیر آپاچی و باجاج سبب شده تا مشتریان داخلی آنطور که باید و شاید به سمت این محصول ۱۵۰ سی سی بنلی تمایل پیدا نکنند. در مجموع باید عنوان داشت موتور سیکلت بنلی ۱۵۰ نسبت به بهای پرداختی محصولی مناسب بوده و میتواند به یکی از گزینههای اصلی مشتریان کلاس ۱۵۰ سی سی شهری تبدیل شود.
امتیاز شما به این مطلب چنده؟