لیفتراک یکی از تجهیزات کلیدی صنعتی است؛ که از آن برای انتقال و جابجایی اجسام و وسایل در فواصل کوتاه یا بلند مورد استفاده قرار میگیرد. لیفتراک به گونهای طراحی شده است، که ضمن حفظ تعادل بار، از افتادن یا ضرب دیدن آن جلوگیری نماید. این دستگاه انواع مختلفی دارد و از اجزای متفاوتی تشکیل شده است که در این مقاله به آنها میپردازیم.
لیفتراک چیست و چگونه کار میکند؟
لیفتراک (Lift truck) که از آن با نامهای Forklift، Fork truck و Forklift truck هم یاد میشود؛ یکی از تجهیزات صنعتیست؛ که برای انتقال و جابجایی اجسام و وسایل در فواصل کوتاه یا بلند مورد استفاده قرار میگیرد. این دستگاه، نخستین بار در قرن بیستم میلادی توسط شرکتهای متعددی اعم از Clark،Yale & Towne Manufacturing و برخی کمپانیهای دیگر ساخته و پرداخته شد. پس از جنگ جهانی دوم هم میزان استفاده از آن، سقف بازار تجهیزات صنعتی را درنوردید. امروزه این ماشینها، یکی از اجزای جدانشدنی از هر صنعتی هستند و تقریباً هر گوشهای از کارخانجات، سایتهای ساخت و ساز، معدن و… میتوان اثری از آنها پیدا کرد.
لیفتراک در حقیقت ترکیبی از یک سیستم هیدرولیک است؛ که میتواند اجسام سنگین را از روی زمین برداشته، به جای دیگری منتقل کند. معمولاً بیشترین کاربرد این لوازم متوجه انبارها، نواحی ساخت و ساز و سایر صنایعی میشود که نیاز به جابجایی ابزار و اجسام سنگین دارند.
هدف از خرید لیفتراک چیست؟
معمولاً خریداران فورکلیفتها، یک هدف مشترک از خرید آن دارند: جابجایی لوازم سنگین از یک ناحیه به ناحیهی دیگر. این دستگاه نه تنها از هزینه و زحمت جابجایی اجسام سنگین کم میکند، بلکه حتی لوازم شما را بدون کوچکترین آسیبی به ناحیهی مدنظر منتقل مینماید.
لیفتراک به گونهای طراحی شده است، که ضمن حفظ تعادل بار، از افتادن یا ضرب دیدن آن جلوگیری نماید. هر بخش از این دستگاه، برای عملکرد درست و صحیح آن نقشی کلیدی دارد. اما باید دقت داشت که هر فورکلیفت به منظوری خاص و برای حمل اندازهی خاصی از بار ساخته میشود. علاوه بر این، برخی از این دستگاهها میتوانند بر روی زمینهای ناهموار نیز جابجا شوند، در حالیکه برخی دیگر این قابلیت را ندارند.
اجزای لیفتراک:
۱ تکیهگاه بار: این بخش جلوی اینکه محموله به عقب پرتاب شود را گرفته، در واقع نقش پشتیبان بار را ایفا میکند.
۲- سقف کابین: این بخش از ماشین جلوی اینکه بار بر روی سر راننده بیفتد را میگیرد.
۳- نگهدارنده: این بخش بر روی دیرک محکم شده است، که هم نقش زیر گیر را برای محموله دارد، و هم حرکت دیرک را بر روی دکلها آسان مینماید.
۴- چنگالکها: این دو چنگک در حقیقت نگهدارنده و جابجا کنندهی بار هستند.
۵- وزنه متعادلکننده: این وزنه موجب حفظ تعادل ماشین شده و جلوی واژگونی آن را میگیرد.
۶- منبع تغذیه سوخت: معمولاً لیفتراکها با سوختهای متعددی کار میکنند. از پیل سوختی گرفته تا گاز پروپان، بنزین، دیزل و حتی باتری الکتریکی. این منبع تغذیه، سوخت را در بر داشته و موجب فعالیت دستگاه میگردد.
۷- بدنه ماشین: در بر دارندهی تمامی قطعات ماشین است و آنها در کنار هم نگه میدارد.
۸- تایرها: فورکلیفتها میتوانند از تایرهای متعددی برخوردار باشند. نوع تایرهای هر ماشین، بسته به کاربری آن تغییر میکند. به عنوان مثال میتوان به تایرهای جامد، که گاهی از آنها با نام تایرهای تکانگیر نیز یاد میکنند و تایرهای پرباد (که معمولاً در فضای بیرونی از آنها استفاده میکنند)؛ اشاره کرد. تایرهای تکانگیر معمولاً هم برای استفاده درونساختمانی مناسبند؛ و هم میتوان آنها را بر روی سطوح ناهموار یا مسطح مورد استفاده قرار داد.
اما مهمترین بخش یک لیفتراک، همان سیستم هیدرولیک است. طی پروسهی فعالیت این سیستم، دکل و قرقره زنجیری و پنل کنترل دستگاه، به همراه هم موجب کارکرد صحیح آن میشوند. هماهنگی سیستم کنترل و سیستم هیدرولیک، به خوبی میتواند موجب پیادهسازی دستگاه در محیط صنعتی گردد.
سیستم هیدرولیک، معمولاً از بخشهایی مانند نگهدارندهی بار، پمپ و سیلندرهای هیدرولیک تشکیل شده است. نگهدارندهی بار با کمک کنترل و دستورات اپراتور دستگاه، بالا و پایین میرود تا محموله را جابجا نماید. از سویی، کارکرد این نگهدارنده، به طور مستقیم از پمپ تأثیر میگیرد. به این معنا که وقتی پمپ فعال میشود، سیالی را در سیستم آزاد میکند که در لولهی سیلندرها به جریان در میآید. به این شکل پیستونی که در لولههای سیلندری کار گذاشته شده است، به روغن آغشته شده و به آسانی به سمت بالا و پایین حرکت میکند.
به این شکل:
۱- سیال وارد سیلندرهای هیدرولیک میشود. ولو خاصی که درون این سیستم کار گذاشته شده، اجازهی ورود سیال و عدم نشت آن را میدهد. سپس فشار سیال در سیلندرها افزایش پیدا میکند.
۲- نیرویی که بر پیستون وارد میگردد، موجب حرکت آن به سمت بالا و پایین میگردد. حرکت پیستون به سمت بالا و پایین، رمز و کلید اصلی بالا و پایین رفتن دکلهای دستگاه است.
۳- فشار سیال در سیلندرها بالا رفته، با حرکت پیستون میزان سیال موجود در سیلندر بیشتر شده و سپس فشار کاهش مییابد.
۴- تعادل فیزیکی این دستگاه زمانی رخ میدهد که وقتی بار در ارتفاع مورد نظر قرار میگیرد، نیروی وارد بر سیال برابر با نیروییست که از آن برای پایین بردن بار استفاده میشود.
انواع لیفتراکها:
لیفتراکها عمدتاً انواع مختلفی دارند؛ که نوع این دستگاه مطابق با کاربرد و پروژهی خریدار تعیین میشود. نوع سوخت و نیرویی که باید در دستگاه به کار گرفته شود، دکلها، ظرفیت محموله و بسیاری عوامل دیگر در تعیین نوع لیفتراک مناسب نقش دارند. استفاده از لیفتراک زمینههای متعددی را در بر میگیرد، که به برخی از آنها اشاره میکنیم: به عنوان مثال، ماشینی که برای نواحی ساخت و ساز استفاده میشود، برای جابجایی لوازم در فاصلههای طولانی مناسب است و میتوان بر روی سطوح ناهموار از آن استفاده کرد.
در عوض ماشینی که در انبارها استفاده میشود، برای تخلیه و جابجایی لوازم در انبارها کاربرد دارد. دستگاههایی نیز مطابق با نیاز کارخانجات بازیافتی، پروژههای برفروبی و کارخانههای کشتیسازی و… ساخته میشود؛ که بسته به برند دستگاه و ظرفیت آن، در دستهبندیهای متعددی قرار میگیرد.
قیمت لیفتراک:
شرکت کارا ماشین آرنا، به عنوان یکی از پیشگامان عرصه تولید عرضه لیفتراک در ایران، همواره در جهت عرضهی دستگاههای مقرون به صرفه و باکیفیت مبادرت ورزیده است. هدف اصلی این شرکت، تأمین دستگاههای صنعتی، به منظور کمک به تولید و تأمین تجهیزات صنایع به صورت آنی و با کیفیتی مثالزدنی میباشد. بهرهگیری این شرکت از بهترین مواد، خط تولیدی پیشرفته و مطابق با دانش روز،، در کنار خدمات پس از فروش آن، سبب شده است که محصولات تولیدی این برند با استقبال بسیار عموم صنایع مواجه گردد. شما هموطن عزیز و گرامی میتوانید جهت استعلام هزینه و قیمت لیفتراک سپاهان، با کارشناسان مجرب شرکت کارا ماشین آرنا تماس حاصل فرمائید.