دوشنبه, 03 دی,1403
آدرس ایمیل
info[@t]beh-zone.ir

آشنایی با سیستم خنک‌کاری خودرو و اجزای آن


آشنایی با سیستم خنک‌کاری خودرو و اجزای آن

در این گزارش قصد داریم به برخی نکات مهم در خصوص سیستم خنک کننده خودرو بپردازیم که می تواند برای شما مفید باشد.

 خودروهایی که بنزین سوز هستند، حرارت زیادی را درون موتور ایجاد می کنند که یک مسئله جدی به شمار می رود.

موتور‌هایی که با سوخت بنزین کار می‌کنند بیشتر از اینکه نیرو مکانیکی تولید کنند، گرما تولید می کنند که نیاز به سیستم خنک کننده دارند.

وظیفه اصلی سیستم خنک کاری خودرو، محافظت، مراقبت و استفاده صحیح از گرمای ایجاد شده توسط موتور خودرو است.

در این گزارش قصد داریم به برخی نکات مهم در خصوص سیستم خنک کننده خودرو بپردازیم که می تواند برای شما مفید باشد.

 

خنک کننده چیست؟

مایع خنک کننده را می توان نوعی مایه حیات برای سیستم خنک کننده خودرو دانست. موتور‌های احتراق داخلی گرمای باورنکردنی تولید می‌کنند که این گرما در صورت کم نشدن، به موتور آسیب می‌رساند. این سیستم خنک کننده است که به خنک نگه داشتن موتور کمک می‌کند تا از آسیب جلوگیری شود.

هنگامی که موتور به دمای بالا می‌رسد، ترموستات باز می‌شود و پمپ آب، مایع خنک کننده را در سراسر سیستم گردش می‌دهد.

مایع خنک کننده مایعی است که گرمای اضافی موتور را جذب می‌کند. پس از گرم شدن، به رادیاتور می‌رود تا خنک شود. پس از خنک شدن، از رادیاتور خارج شده و مجدداً کل فرایند را آغاز می‌کند.

اما برخی این سوال را دارند که آیا مایع خنک کننده، همان ضد یخ است؟ که در پاسخ باید گفت که هم بله و هم خیر است.

از لحاظ فنی برخی مایعات می‌توانند به عنوان خنک کننده موتور عمل کنند. در حقیقت، در اوایل که خودرو اختراع شد، از آب به عنوان مایع خنک کننده استفاده می‌شد و این کار را به خوبی انجام می داد تا وقتی که درجه حرارت به زیر صفر برسد.

اما مشکلی که پیش می آمد، آب به یخ تبدیل می شد و بعد از آن برای جلوگیری از این تبدیل شدن، مواد شیمیایی را به آن اضافه کردند تا نقطه انجماد کاهش یابد. این روز‌ها معمولاً مایع خنک کننده تقریباً ۵۰/۵۰ مخلوط آب و آن افزودنی‌های ضد یخ است (معمولاً اتیلن گلیکول است).

همچنین بعد از آن برخی عوامل جلوگیری از زنگ زدگی را به مایع خنک کننده اضافه کردند بنابراین، ضد یخ از نظر فنی فقط بخشی از مایع خنک کننده است. با این حال، اصطلاحا معمولاً به جای یکدیگر استفاده می‌شود.

 

اجزای سیستم خنک‌کاری خودرو:

سیستم خنک‌کاری با مایع از قطعات مختلفی تشکیل شده است که در ادامه به معرفی هر یک از آنها می‌پردازیم.

رادیاتور:
در سیستم خنک‌‌کاری با مایع، وقتی مایع گرمای موتور را به خود جذب کرد به سمت رادیاتور می‌آید. وظیفه اصلی رادیاتور هم این است که این گرما را به جریان هوای اطراف خود منتقل کند و به این شکل گرمای موتور را به محیط بیرون موتور منتقل کند. رادیاتور در بیشتر اتومبیل‌ها درست پشت جلو پنجره قرار می‌گیرد تا در معرض حداکثر جریان هوا باشد. خودش هم از یک سری پره‌ها یا تیوب‌ها یا لوله‌های مارپیچ و زیگزاگی آلومینیومی تشکیل شده است که آب در میان این پره‌ها جریان می‌یابد.

حالا چرا از آلومینیوم در رادیاتور استفاده می‌کنند؟ یادتان باشد که بعد از طلا، نقره و مس می‌توان از آلومینیوم به عنوان چهارمین فلز از نظر رسانایی گرما و حرارت نام برد. در ضمن قطعا قیمت این فلز نسبت به ۳ فلز نام برده شده دیگر ارزان‌تر و همچنین وزن آن کمتر است. مقاومت این فلز هم مقابل زنگ‌زدگی در اثر مجاورت با آب بیشتر است و عمر طولانی‌تری هم دارد. مجموع این دلایل سبب شده که از این فلز در ساخت رادیاتورها استفاده کنند. برخی رادیاتورها را از جنس مس هم می‌سازند. در ضمن یادتان باشد که همیشه در قسمت پایین رادیاتور آب خنک و در قسمت بالای آن آب گرم وجود دارد و این نشان می‌دهد که ورودی رادیاتور در بالا و خروجی آن در پایین است.

 

در رادیاتور:
برخلاف ظاهر ساده «در رادیاتور»، این قطعه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بد نیست بدانید که مایع داخل سیستم خنک‌کاری اتومبیل مانند یک زودپز تحت فشار قرار دارد. علت هم این است که اگر این فشار وجود نداشته باشد و مایع به شکل فشرده شده در سیستم جریان نیابد، این مایع بر اثر حرارت موتور تبخیر شده و تبدیل به بخار می‌شود. اما نکته مهم دیگر اینجاست که فشار بیش از حد این مایع هم باعث آسیب دیدن قطعات و اتصالات سیستم خنک‌کاری می‌شود. خب چه باید کرد؟ اینجاست که اهمیت «در رادیاتور» مشخص می‌شود. «در رادیاتور» دارای یک مکانیسم شیر جمع‌شونده در فشار بالاست. این شیر جمع شونده مثل یک سوپاپ اطمینان عمل می‌کند و وقتی فشار مایع داخل سیستم بیش از حد مجاز افزایش می‌یابد، این سوپاپ فنری باز شده و مایع از رادیاتور به سمت یک مخزن دیگر به نام منبع انبساط هدایت می‌شود تا فشار مایع کاهش یابد. معمولا افزایش فشاری که باعث عمل کردن درب رادیاتور می‌شود ۱۵ پوند در اینچ است.

 

منبع انبساط و شیلنگ سرریز:
همانطور که گفته شد مایع داخل سیستم خنک‌کاری تحت فشار است و اگر این فشار به میزان غیرمجاز برسد سوپاپ فنر درب رادیاتور باز شده و مایع از طریق شیلنگ سرریز به سمت منبع انبساط هدایت می‌شود. منبع یا مخزن انبساط در اکثر اتومبیل‌ها، یک ظرف با گنجایش حدود ۲ لیتر و از جنس پلاستیک است. همچنین وقتی فشار مایع در سیستم خنک‌کاری اتومبیل کاهش می‌یابد، خلاء در داخل رادیاتور و لوله‌های سیستم خنک‌کاری به وجود می‌آید و مایع از منبع انبساط به طور خودکار به داخل سیستم بازمی‌گردد.

در حقیقت کاهش فشار و پایین رفتن مایع خنک‌کننده در رادیاتور مثل پیستون یک سرنگ عمل می‌کند و آب را از منبع انبساط به سمت خود می‌کشد. کارکرد دیگر منبع انبساط هم این است که اگر بخواهیم آب یا همان مایع خنک‌کننده به سیستم خنک‌کاری اتومبیل اضافه کنیم دیگر لازم نیست درب رادیاتور را باز کنیم و می‌توانیم آن را به داخل منبع انبساط بریزیم.

 

واتر پمپ یا پمپ آب:
می‌توان گفت مهم‌ترین قطعه در سیستم خنک‌کاری اتومبیل‌ها همین واتر پمپ است که قلب تپنده این سیستم به حساب می‌آید. وظیفه این پمپ هم به جریان انداختن آب در سیستم خنک‌کاری یا به شکل واضح‌تر در رادیاتور و مجاری اطراف بلوک موتور است، یعنی مایع خنک را از سطح پایین رادیاتور به سمت موتور هدایت می‌کند. واتر پمپ یک پمپ ساده است که نیروی پمپاژ خود را به وسیله تسمه از میل‌لنگ می‌گیرد. البته در اتومبیل‌های مدرن امروزی از واترپمپ‌های برقی هم استفاده می‌شود. اجزای تشکیل دهنده واتر پمپ هم مثل هر پمپ آب دیگری از پروانه، اورینگ یا واشر (گسکت) و همچنین فلنج قرقره تشکیل شده است. مسلما قطعه‌ای که بیشتر آسیب می‌بیند همین اورینگ یا واشر یا همان گسکت پمپ آب است که در صورت خرابی باید تعویض شود.

 

ترموستات:
در یک کلام می‌توان گفت که ترموستات یک شیر حرارتی ساده است که با سرد شدن بسته و با گرم شدن باز می‌شود. تا وقتی مایع خنک‌کننده داخل سیستم و در بلوک اطراف موتور سرد است و گرمای زیادی ندارد این شیر بسته است و جریان آب در لوله‌های اطراف سیلندرها به کمک واتر پمپ جریان دارد. یعنی در این حالت جریان مایع خنک کننده بدون عبور از رادیاتور، میان موتور و واتر پمپ برقرار است. همانطور که گفته شد گرمای موتور به مایع خنک‌کننده منتقل می‌شود و دمای این مایع لحظه به لحظه افزایش می‌یابد. به محض اینکه این دما بالا رفت و به حدود ۷۱ تا ۸۸ درجه سلسیوس رسید ترموستات عمل کرده و دریچه آن باز می‌شود. باز شدن این شیر حرارتی باعث می‌شود که آب یا مایع خنک‌کننده از بلوک موتور به سمت رادیاتور هدایت شود تا عمل سرد کردن مایع سیستم خنک‌‌کاری انجام شود. در این حالت واتر پمپ هم مایع خنک‌کننده را این بار از رادیاتور به سمت موتور هدایت می‌کند و چرخه به این شکل ادامه می‌یابد. ترموستات معمولا در بالای موتور قرار دارد و در دسترس است.

بد نیست همین‌جا اشاره کنیم که یکی از کارکردهای مهم ترموستات برای عملکرد بهتر بخاری اتومبیل است. در حقیقت اگر این قطعه در سیستم خنک‌کاری اتومبیل وجود نداشت، بخاری خودرو بسیار دیر گرم می‌شد.

 

پروانه خنک‌کننده یا فن برقی:
کار رادیاتور این است که مایع گرم آمده از سوی موتور را خنک کند و دوباره به سیستم خنک‌کاری بازگرداند، اما این وظیفه چطور انجام می‌شود؟ یک راهش عبور از یک راه طولانی با سطح مقطع کم است که اساسا لوله‌های رادیاتور هم به همین شکل طراحی شده است. یک راه دیگر هم برخورد هوا با این مایع گرم عبوری از رادیاتور است. این کار توسط پروانه خنک‌کننده یا فن برقی انجام می‌شود. در حقیقت این قطعه در سیستم خنک‌کاری مثل یک دمنده عمل می‌کند و وظیفه ایجاد گردش هوا میان لوله‌های رادیاتور را برعهده دارد تا تماس هوا با لوله‌ها به خنک شدن سریع‌تر مایع داخل رادیاتور کمک کند. در اتومبیل‌های قدیمی از یک پروانه برای این منظور استفاده می‌شد که به وسیله یک تسمه و یک پولی، نیروی محرکه را از میل‌لنگ می‌گرفت و به گردش درمی‌آمد. این گردش پروانه دائمی بود و به همین دلیل اصطلاک بسیار زیادی داشت.

طراحان اتومبیل بعد از مدتی تصمیم گرفتند که به جای استفاده از این پروانه‌های مکانیکی، از فن‌های برقی استفاده کنند. برق مورد نیاز این فن‌ها از باتری و دینام تأمین می‌شود و در ضمن همیشه روشن نیستند. در حقیقت در ماشین‌های کاربراتوری از یک فشنگی استفاده می‌شود که با بالا رفتن دمای مایع سیستم خنک‌کاری، این فشنگ عمل کرده و جریان برق برقرار می‌شود. در ماشین‌های انژکتوری هم کار این فشنگ توسط یک سنسور انجام می‌شود. اطلاعات سنسور تشخیص دمای مایع به ECU یا کامپیوتر اتومبیل می‌رود و در آنجا فرمان روشن یا خاموش شدن فن صادر می‌شود.

 

تسمه دینام یا تسمه پروانه:
یکی از قطعاتی که باید هر چند وقت‌ یکبار در اتومبیل‌ها مورد بازدید قرار گیرد و در صورت لزوم عوض شود همین تسمه دینام یا تسمه پروانه است. تسمه در حقیقت یک حلقه از جنسی انعطاف‌پذیر مثل چرم، لاستیک، پلیمر و… است که ارتباط بین دو شفت دوران‌کننده را برقرار می‌کند. بسیاری از قطعات اتومبیل نیاز به حرکت دورانی دارند و این حرکت را از طریق همین تسمه دینام و به کمک فولی‌ها از میل‌لنگ موتور می‌گیرند. تسمه دینام یا پروانه وظیفه انتقال قدرت موتور یا همان دوران میل‌لنگ به قطعاتی مثل دینام، واتر پمپ سیستم ‌خنک‌کاری، سیستم تهویه مطبوع و پمپ فرمان هیدرولیک را برعهده دارد. در اتومبیل‌های قدیمی، این تسمه کار انتقال نیرو به پروانه سیستم خنک‌کاری را هم انجام می‌دهد و به همین دلیل به نام تسمه پروانه معروف شده است.

 

آب یا مایع رادیاتور:
در سیستم خنک‌کننده موتور با مایع، نقش اصلی را همان مایع یا اصطلاحا «آب رادیاتور» ایفا می‌کند. قطعا برای این منظور نباید از آب معمولی استفاده کرد، چون هم باعث ایجاد خوردگی در قطعات مختلف سیستم خنک‌کاری می‌شود و هم اینکه امکان یخ‌زدگی آن در فصول سرد سال زیاد است. در گذشته‌های دور از مخلوط آب و الکل برای سیستم خنک‌کاری استفاده می‌شد، این مخلوط تا دمای منفی ۱۵ درجه، یخ نمی‌زد؛ اما دو مشکل داشت؛ یکی اینکه در دمای کمتر از منفی ۱۵ درجه کارایی‌اش را از دست می‌داد و دیگری هم اینکه همچنان وجود ناخالصی و املاح آب داخل آن باعث ایجاد خوردگی می‌شد. اما امروزه از محلول‌هایی استفاده می‌کنند که ما اصطلاحا آنها را به نام «ضد یخ» می‌شناسیم. البته یادتان باشد که این محلول‌ها فقط خاصیت ضد یخ بودن ندارند و ضد جوش هم هستند، به همین دلیل از این محلول باید هم در تابستان و هم در زمستان استفاده کرد. معمولا توصیه عمومی این است که از مخلوط ۵۰ درصد ضد یخ و آب مقطر در سیستم خنک‌کاری اتومبیل‌ها استفاده شود.

 

سنسور دمای مایع خنک‌کننده یا فشنگی آب:
همانطور که گفته شد در اتومبیل‌های جدیدتر از فن‌های برقی برای خنک کردن مایع رادیاتور استفاده می‌شود که برخلاف پروانه اتومبیل‌های قدیمی به طور دائم کار نمی‌کنند. این فن‌ها زمانی به کار می‌افتند که آب گرم راهی رادیاتور شده باشد. اما چطور این فن‌ها کنترل می‌شوند؟ فشنگی آب یا سنسور دمای مایع سیستم خنک‌کاری دقیقا به همین منظور طراحی شده است. این سنسور یا فشنگی معمولا در محفظه ترموستات قرار دارد و اطلاعات خود را به ECU یا کامپیوتر اتومبیل می‌دهد. از کامپیوتر هم فرمان روشن شدن یا خاموش شدن فن صادر می‌شود. همچنین داده‌های این فشنگی آب یا سنسور برای نمایش دمای موتور به راننده در کابین هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از اتومبیل‌ها بیشتر از یک سنسور و فشنگی دارند و اگر این قطعه خراب شود فن‌ها به درستی عمل نکرده و دمای مایع خنک‌کننده با افزایش بی‌رویه مواجه می‌شود.

 

بخاری اتومبیل:
بخاری خودروها را هم باید جزو سیستم خنک‌کاری اتومبیل‌ها به حساب آورد. عملکرد این بخاری هم کاملا با گرمای حاصل از مایع داخل سیستم خنک‌کاری در ارتباط است و همین آب از طریق شیلنگ‌ها به داخل بخاری می‌رود. در حقیقت داخل بخاری یک هسته وجود دارد که شبیه رادیاتور است. مایع گرم وارد این هسته می‌شود و به کمک یک دمنده، گرمای آن به داخل کابین اتومبیل منتقل می‌شود.

 

پولکی‌های سرسیلندر:
مایع سیستم خنک‌کننده در محفظه اطراف سیلندرها و سرسیلندر که به آنها بلوک موتور هم گفته می‌شود جریان دارد و گرمای موتور را می‌گیرد. این مایع همان‌طور که گفته شد مخلوطی از آب مقطر و ضد یخ است. حالا اگر یک راننده بر اثر غفلت از ضد یخ استفاده نکند و آب خالی را داخل سیستم خنک‌کاری بریزد، ممکن است در فصول سرد سال باعث ایجاد یخ‌زدگی و در نهایت ترکیدن یا ترک برداشتن سرسیلندر شود.

طراحان موتور اتومبیل برای ساخت سرسیلندر از روش ریخته‌گری در قالب‌های شنی استفاده می‌کنند. خب در نهایت و با سرد شدن فلز مذاب، باید این شن‌ها از داخل قطعه خارج شوند که برای این کار سوراخ‌های بزرگی را روی سرسیلندر ایجاد می‌کنند. طراحان در پایان کار، این سوراخ‌ها را با پولی‌هایی از جنس فولاد مسدود می‌کنند. یک فایده این پولی‌ها این است که وقتی از روی فراموشی، آب خالی داخل سیستم خنک‌کاری ریخته می‌شود و یخ‌زدگی صورت می‌گیرد، این پولی‌ها از جایشان خارج می‌شود و سرسیلندر آسیب نمی‌بیند

 

چگونه می‌توان سطح خنک کننده ماشین خود را بررسی کرد؟

بررسی سطح مایع خنک کننده کاری است که می‌توانید و احتمالاً باید انجام دهید. این مایع به راحتی قابل بررسی است، بنابراین توصیه می‌کنیم این کار را به طور مرتب انجام دهید. وقتی موتور خودرو سرد است، کاپوت را باز کنید و مخزن خنک کننده را پیدا کنید.

باید این مایع شفاف باشد. اگر مایع خنک کننده بالاتر از خطی است که مشخص شده ، سطح خوبی است.

 

امتیاز شما به این مطلب چنده؟
سیستم خنک کننده خودرو چیست انیمیشن سیستم خنک کننده خودرو سیستم خنک کننده مدار باز خودرو اجزای سیستم خنک کننده خودرو انواع سیستم خنک کننده خودرو انواع سیستم خنک کاری موتور سیستم خنک کاری خودرو pdf سیستم خنک کننده مایع سیستم خنک کننده خودرو پراید سیستم خنک کننده خودرو چگونه کار میکند سیستم خنک کننده خودرو در جدول سیستم خنک کننده خودرو جرم گیری سیستم خنک کننده خودرو نحوه عملکرد سیستم خنک کننده خودرو شستشوی سیستم خنک کننده خودرو هواگیری سیستم خنک کننده خودرو شوینده سیستم خنک کننده خودرو سیستم خنک کننده خودرو قیمت سیستم خنک کننده ابی کامپیوتر بهترین سیستم خنک کننده کامپیوتر سیستم خنک کننده مایع گوشی سیستم خنک کننده مایع کامپیوتر خرید خنک کننده مایع سیستم خنک کننده آبی گرین مدل glacier glc360a قیمت خنک کننده مایع کارت گرافیک خرید سیستم خنک کننده خودرو قیمت نشت گیر کولر خودرو خنک کننده خورشیدی مایع جرم گیر رادیاتور هواکش خورشیدی خودرو جرم گیر رادیاتور خودرو جرم گیری رادیاتور ماشین با جوش شیرین نشت گیر نویسکو قیمت سیستم خنک کننده خودرو مایع نشت گیر کولر گازی فروش سیستم خنک کننده خودرو

نظرات کاربران
هیچ نظری ثبت نشده است

نام شما
ایمیل
وب سایت
عنوان
نظرات


بیشتر بخوانید
آشنایی با انواع سوله، نحوه اجرا و پیاده سازی آن ها
سوله به سازه های فلزی شیب دار که بر اساس محاسبات فنی خاص طراحی و ساخته می شوند سوله گویند. از این نوع سازه ها در کارخانه ها ، انبارها ، آشیانه های هواپیما ، مرغداری ها ،سالن های ورزشی ، فروشگاههای بز...
ادامه مطلب >
نبشی و سپری، چه تفاوت هایی باهم دارند؟
نبشی آهنی و سپری از جهات زیادی با هم شباهت هایی دارند. در عین حال آگاهی از تفاوت های آنها می تواند ما را در امور مربوط به طراحی، ساخت و خرید یاری نماید.در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا نبشی و س...
ادامه مطلب >
چاپخانه پگاه:چاپ بنر فوری در تهران
چاپ بنر از جمله موارد مهمی است که می‌تواند برای جلب توجه افراد و سازمان‌ها به کسب و کارتان بسیار موثر باشد. البته فقط در صورتی به این هدف دست پیدا می‌کنید که از خدمات چاپ بنر یک شرکت حرفه ای و با ساب...
ادامه مطلب >
خرید تجهیزات ورزشی از معتبرترین فروشگاه‌های ورزشی
لوازم ورزشی، به اندازه خود ورزش اهمیت دارند؛ به طوری که اگر درست انتخاب نشوند، نتیجه ورزش را تحت تاثیر قرار می‌دهند و حتی به بدن آسیب بیشتری می‌رسانند. بنابراین شاید آسان به نظر برسد؛ اما خرید تجهیزا...
ادامه مطلب >
برای خرید جاروبرقی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
برای خرید جارو برقی نیاز است تا نکات و اطلاعاتی را در رابطه با این نوع دستگاه های کاربردی بدانید تا بتوانید بهترین و مناسب ترین جارو برقی را برای منزل خود خریداری کنید .جاروبرقی یکی از اصلی‌ترین لواز...
ادامه مطلب >
هواکش اگزاست فن چیست و چه کاربردی دارد؟
اگزاست فن یا هواکش دستگاهی جهت اگزاست و انتقال هوای محیط است، انواع اگزاست فن از لحاظ کاربرد یا کارکرد به دو گروه مکنده و دمنده تقسیم بندی می‌شوند. اگزاست فن با هدف ایجاد تهویه مطبوع، دفع هوای آلوده ...
ادامه مطلب >
نکات مهم هنگام خرید ساعت خوب و با کیفیت
ساعت مچی چه برای خانم‌ها و چه برای آقایان، یک اکسسوری مهم به شمار می‌رود که می‌تواند در عین سادگی، جذابیت خاصی به استایل افراد ببخشد.اگر قصد خرید ساعت دارید باید قبل از آن شناخت کافی از انواع ساعت مچ...
ادامه مطلب >
تولید انواع درب ویلایی فلزی و درب الیزه فرفوژه
درب فرفوژه جزو درب های فلزی شیک و لوکس در ایران می‌باشد که معروف‌ترین درب فلزی تولید شده درب الیزه است.در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه را در اختیار شما بگذاریم 
ادامه مطلب >
معرفی خدمات شبکه
امروز با توجه به اینکه استفاده از اینترنت و شبکه‌های کامپیوتری در موسسات، سازمان‌ها و ادارات بسیار گسترش یافته است شاهد ارائه خدمات شبکه‌های کامپیوتری بسیار زیادی هستیم.
ادامه مطلب >