یک اتومبیل از قطعات مختلفی تشکیل میشود که وظایف مختلفی دارند. یکی از این قطعات، اگزوز است.آشنایی با سیستم اگزوز خودرو و عملکرد آن این کمک را به شما می کند تا بتوانید اجزای مختلف آن را بهتر بشناسید و در صورت نیاز آن ها را مورد بررسی قرار دهید.
سیستم اگزوز یک جزء پیچیده از خودرو است که از محفظههای احتراق موتور شروع میشود و در امتداد سینی قرار گرفته است.
تنها قسمت قابل مشاهده سیستم لوله انتهایی در عقب خودرو است.
هدف از طراحی سیستم اگزوز چیست؟
احتراق، در موتور خودرو انواع گازها را تولید میکند که برخی از آنها سمی هستند. سیستم اگزوز به گونهای طراحی شده است که بخارهایی که در موتور ایجاد می شود را دور کرده، صدای موتور را کاهش داده و در عین حال بازده سوخت را حفظ میکند. نشتی در اگزوز باعث میشود که ماشین دود بیشتری تولید کرده و از سوخت بیشتری استفاده کند.
اگزوز از چه ماده ای تشکیل شده است؟
اگزوزهای امروزی از فولاد ضد زنگ یا آلومینیوم مقاوم در برابر خوردگی ساخته شده و برای ماندگاری طولانی طراحی شده اند. در گذشته، برخی از اجزای داخلی به طور کلی از سرب ساخته میشد که به راحتی در اثر گرمایش و سرمایش مداوم و به ویژه در معرض رطوبت و نمک دچار خوردگی میشد.
چگونه بفهمیم که اگزوزی فرسوده شده است؟
در حالی که لولههای خروجی ممکن است بیشتر عمر کنند، منیفولدها در معرض حرارت شدید قرار میگیرند که باعث ترک خوردگی یا نشت آنها میشود. به همین دلیل واشرها منبسط و منقبض میشوند و به دلیل سایش و پارگی معمولی ممکن است دچار نشت شوند.
برخی موارد وجود دارد که از آنها می توان فهمید اگزوزی فرسوده شده است که این موارد شامل کاهش قدرت، شتاب و بهره وری سوخت،صدای بلند یا صدای خش خش از اگزوز، بوی بنزین خام (توجه: گاز مونوکسید کربن بویی ندارد و کشنده است.)، هنگام رانندگی صداهایی عجیب از خودرو بلند میشود، لوله اگزوز آویزان است.
عملکرد بخش های مختلف سیستم اگزوز خودرو:
برای اینکه آشنایی با سیستم اگزوز خودرو و عملکرد آن را درک کنیم می بایست بخش های مختلف آن را هم تحت نظر بگیریم:
منوفیلد خروجی: این قسمت مستقیم از خود موتور به لوله های رابط متصل می شود و درد خودروهایی که شکل موتور آنها v است هر دو طرف و در خودروهایی که موتور آنها به صورت خطی می باشد در یک طرف اتومبیل قرار دارد و گاز های خطرناک را از موتور خارج می کند.
لوله های رابط:این لوله های مونوفیل، لوله اگزوز ، منبع لوله اگزوز و خروجی لوله اگزوز را به هم متصل می کنند. این لوله ها می بایست از جنس بسیار خوب باشند و استاندارد های متفاوت را بگذرانند.
کاتالیست: این قسمت وظیفه بسیار مهمی را بر عهده دارد و وظیفه آن گرفتن آلاینده ها می باشد. گاز های خروجی خطرناک موتور اتومبیل دارای کربن مونوکسید، هیدروکربن و اکسیدهای نیتروژن هستند و این قطعه این آلاینده ها را تا 90 درصد میگیرد و سپس خارج میکند تا محیط زیست آسیب نبیند.
منبع اگزوز: این قسمت وظیفه دارد تا صدا های تولید شده از گاز ها را خفه کند و به آن خفه کن هم گفته می شود. اگر این قسمت وجود نداشت صدای تولید شده از اتومبیل بسیار ناهنجار می بود.
این قسمت ها در آشنایی با سیستم اگزوز خودرو و عملکرد آن بسیار اهمیت دارند و هر فردی که از اتومبیل استفاده می کند باید این بخش ها را بشناسد.
در مورد اگزوز آسیب دیده چه باید کرد؟
نشتی بر سیستم اگزوز خودرو تأثیر میگذارد و میتواند آسیب و هزینه زیادی را نیز به همراه داشته باشد. همچنین میتواند خطرات ایمنی بالایی داشته باشد، زیرا گازهای مونوکسید کربن ممکن است بدون این که متوجه شوید به داخل کابین خودرو نشت کند.
با دیدن علائمی که گفته شد در اولین فرصت به یک مکانیک حرفهای مراجعه کنید. مکانیک های حرفه ای از تجهیزات مناسب برای تعیین علت علائم استفاده خواهند کرد.
سخن پایانی:
لوله اگزوز ها دارای ویژگی های مختلفی هستند و برای استفاده از اتومبیل ها باسوخت های فسیلی ضروری می باشند چرا که اتومبیل ها و برای حرکت می بایست این سوخت ها را بسوزانند و هنگامی که موتور این سوخت ها را می سوزاند گاز های بسیار خطرناکی تولید می شود و این گاز ها می بایست از موتور خارج شوند. اگر این اتفاق نیفتد موتور منفجر خواهد شد و بنابر این می بایست کاری کرد که آن ها از موتور خارج شوند و اگر آشنایی با سیستم اگزوز خودرو و عملکرد آن را بدانید می دانید که این کار توسط سیستم اگزوز خودرو انجام می شود.
امتیاز شما به این مطلب چنده؟